Show simple item record

dc.contributor.advisorPettersen, Gunn
dc.contributor.authorOlsen, Ole Johan
dc.date.accessioned2017-01-02T15:44:52Z
dc.date.available2017-01-02T15:44:52Z
dc.date.issued2016-10-03
dc.description.abstractSom psykiatrisk sykepleier i kommunalpsykisk helsevern og i arbeid med mennesker som er psykisk syke, har min interesse for hvorfor vold og truende atferd er tilstede økt. hensikten med studien er å bidra til økt forståelse og kunnskap om hvilke utfordringer sykepleierne møter i situasjoner med vold og trusler. Metoden er kvalitativ og deltakerne er psykiatriske sykepleiere. Datainnsamling ved bruk av intervju. Funn i studien viser at erfaringskunnskap, grenser, personlig egenskaper hos sykepleieren har betydning for å forbygge aggresjon. Videre er funn som viser manglende oppfølging etter vold av ansatte, manglende rutiner vedrørende sikkerhet. Konklusjon relasjons fokus, erfaringskunnskap, kollega støtte og oppfølging av ledelse etter hendelser med vold mot ansatte var sentralt hos sykepleierne i studien.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/10075
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3902
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800en_US
dc.titleVold på jobb i hjemmebasert psykisk helsetjeneste. En kvalitativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)