ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

CFS-/ME-pasienters ulike erfaringer med Lightning Process

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/10088
Thumbnail
View/Open
article.pdf (669.9Kb)
(PDF)
Date
2012
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Sandaunet, Anne Grete; Salamonsen, Anita
Abstract
Bakgrunn: Lightning Process (LP) er en kursbasert treningsmetode som er under debatt når det gjelder behandling av CFS/ME.
Hensikt: Denne kvalitative studien har som mål å styrke kunnskapen om CFS/ME-pasienters ulike erfaringer med LP.
Metode: Studien undersøker hva som skiller beskrivelsene til to pasientgrupper som hadde ulike erfaringer med metoden. Den ene gruppen erfarte at LP virket positivt på deres tilstand, mens den andre erfarte at metoden ikke virket eller virket negativt. Analysen er basert på beskrivelsene til 22 informanter der 13 fortalte om en positiv virkning og ni om ingen eller negativ virkning. Erfaringene ble formidlet fra ti til 26 måneder etter avsluttet kurs.
Resultater: Studien har identifisert tre forhold som skiller beskrivelsene til informantene i de to gruppene: (a) responsen på teorigrunnlag og de grunnleggende prinsipper i LP, (b) erfaringer med kursledelsen og (c) kroppens respons på LP.
Konklusjon: Materialet reiser flere problemstillinger for det videre arbeidet med å forstå CFS/ ME-pasienters ulike erfaringer med LP. Det argumenteres for at det spesielt er behov for å rette oppmerksomheten mot kommunikasjonen mellom kursleder og kursdeltaker.
Publisher
Norsk sykepleierforbund (Norwegian Nurses League)
Citation
Sykepleien Forskning 2012, 7(3):262-268
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap) [312]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)