dc.contributor.author | Lauritzen, Camilla | |
dc.contributor.author | Nordstoga, Sigrid | |
dc.contributor.author | Østby, Lene Gunhild | |
dc.contributor.author | Broman, Åse | |
dc.contributor.author | Haugs, Tone | |
dc.date.accessioned | 2017-01-10T08:58:18Z | |
dc.date.available | 2017-01-10T08:58:18Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.description.abstract | Store belastninger, spesielt for nyansatte, er en kjent utfordring for barneverntjenesten. Svært mange ansatte velger å slutte i barnevernet, og dette er et problem for tjenestene som mister kompetanse og kontinuitet. For å styrke tjenestene iverksatte den forrige regjeringen satsingen barnevernløftet (Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, 2012–2013). Barnevernløftet innebærer blant annet et ressursløft der kompetanseheving står sentralt. Et viktig verktøy i arbeidet med å heve kompetansen i barnevernet er veiledning, og ideen er å innføre dette for nye ansatte i barnevernet. Veiledet førsteår handler om å imøtekomme nyutdannede og nytilsatte i barnevernet, som har gitt uttrykk for en krevende overgang fra utdanning til yrkespraksis. | en_US |
dc.description | Dette er den aksepterte manuskriptversjonen.
Publisert versjon tilgjengelig på <a href=http://doi.org/10.18261/issn.1891-1838-2016-03-04-07>http://doi.org/10.18261/issn.1891-1838-2016-03-04-07</a> | en_US |
dc.identifier.citation | Norges barnevern, nr 3-4, vol 93 (2016) | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1368672 | |
dc.identifier.doi | http://doi.org/10.18261/issn.1891-1838-2016-03-04-07 | |
dc.identifier.issn | 0800-1014 | |
dc.identifier.issn | 1891-1838 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10125 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9256 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Social work: 360 | en_US |
dc.title | Videreutdanning i barnevernfaglig veiledning – hvorfor, hvordan og hva videre? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |