Show simple item record

dc.contributor.authorHeimly, Finn Steinar
dc.contributor.authorBertheussen, Bernt Arne
dc.date.accessioned2017-01-31T14:29:30Z
dc.date.available2017-01-31T14:29:30Z
dc.date.issued2016
dc.description.abstractEn lærer på en handelshøyskole speilvendte klasserommet («flipped the classroom») på et stort innføringskurs i bedriftsøkonomi i et forsøk på å skape mer tilfredse førsteårsstudenter, redusere strykprosenten og oppnå bedre karakterer. I grove trekk fant speilvendingen sted ved at de tradisjonelle muntlige monologene (forelesningene) ble komprimert til spissformulerte videoer og distribuert til studentene via internett slik at de kunne «gå på forelesning» når de ville og hvor de ville. De frigjorte undervisningsressursene ble anvendt til dialoger og oppgaveløsning i auditoriet. I artikkelen presenterer vi intervensjonene som ble implementert og en evaluering av eksperimentet. Resultatene viser at studentene var mer tilfredse med det speilvendte emnedesignet enn det tradisjonelle. Dessuten gikk strykprosenten ned med 35,2 % samtidig som karaktersnittet gikk opp med ca 1/3 bokstavkarakter.en_US
dc.description.abstractIn an effort to create more satisfied freshmen, reduce the failure rate and achieve better mean grades, a teacher at a Norwegian business school «flipped the classroom» in a large introductory course in business economics. In broad terms the classroom was «flipped» by compressing the traditional vocal lecture monologues into articulated videos and distributed to the students via Internet so that they could «attend lectures» where and when they wanted. The teaching resources released were applied to problem-solving in the auditorium. In this article we discuss the interventions which were implemented in the course design and we evaluate the experiment. The results show that the students were more satisfied with the «flipped» course design than the traditional. Moreover, the failure rate decreased by 35.2% while the average grades rose by about 1/3 letter grade.en_US
dc.description© 2016 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of <a href="http://creativecommons.org /licenses/by/4.0/">the Creative Commons CC-BY 4.0 License</a>, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.en_US
dc.identifier.citationHeimly FS, Bertheussen BA. Speilvendte klasserom kan bidra til bedre akademiske prestasjoner i høyere økonomisk utdanning. UNIPED. 2016;39(1):47-60en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1300594
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2016-01-05
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/10270
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlaget (Scandinavian University Press)en_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subject«flipped classroom»en_US
dc.subjectdesignprinsipperen_US
dc.subjectstudenttilfredsheten_US
dc.subjectevalueringen_US
dc.subjectkaraktergjennomsnitten_US
dc.subjectstrykprosenten_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleSpeilvendte klasserom kan bidra til bedre akademiske prestasjoner i høyere økonomisk utdanningen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record