Forholdet mellom ulike orienteringer mot feil og studenters karakterer
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/10275Date
2016-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Olsen, ViktoriaAbstract
Denne studien ble utført for å undersøke om holdninger til og reaksjoner på feil hadde sammenheng med karakterene til studenter. Studien søkte også å finne en naturlig holdning til feil, og undersøke hvilken sammenheng denne hadde med de andre faktorene. Utvalget bestod av 95 studenter, der 76,8% av deltakerne var kvinner og 23,2% menn. Gjennomsnittsalderen til deltakerne var 24,2 år. Spørreskjemaet Error-Oriented Motivation Scale (Schell, 2012), samt egenkomponerte spørsmål ble brukt til å måle holdninger til feil og karakterer. Regresjonsanalysen fant ikke sammenheng mellom karakterer og holdninger til feil hos studentene. Ved bruk av eksplorerende faktoranalyse fant studien to faktorer som ble kalt Avslappet holdning til feil og Aksepterende holdning til feil. Avslappet holdning til feil var negativt korrelert med de tre faktorene Error Worry, Error Learning og Error Covering fra spørreskjemaet EOMS.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: