Prosess- og organisasjonsgjennomgangen ved UiT Universitetsbiblioteket. En beslutningsteoretisk undersøkelse av vedtaket om ny organisasjonsstruktur
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10828Dato
2016-11-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Berntsen, IngridSammendrag
Oppgaven ser på beslutningsprosessen om ny organisasjonsstruktur ved Universitetsbiblioteket, Universitetet i Tromsø, årene 2011 til 2013. Graham T. Allisons (1969) måte å undersøke en beslutning på gjennom ulike perspektiv, er tilpasset og brukt i oppgavens undersøkelse. Det undersøkes, ved hjelp av dokumenter og en intervjuundersøkelse, hvordan beslutningsprosessen kan forstås sett i lys av beslutningsmodellene rasjonelle beslutninger, byråkratisk politikk og organisert anarki (Allison, 1969; Cohen, March & Olsen, 1972).
Universitetsbiblioteket (UB) valgte å endre organisasjonsstrukturen fra byggbasert til funksjonsbasert struktur. Dette ble gjort med basis i en prosess- og organisasjonsgjennomgang ved UB, hvor det ble sett på arbeidsprosesser og organiseringa av arbeidsoppgaver. Målet var å gi brukerne et bibliotektilbud med moderne og tidsriktige tjenester.
Undersøkelsen viser at de rasjonelle kjennetegnene var de tydeligste. Beslutningsforløpet var rasjonelt og styrt. Deltakerne i beslutningsfasen hadde særinteresser, et tegn på den byråkratiske modellen, men de føyde seg for et vedtak som ivaretok en helhet. Tidspunktet påvirket også, en bestemmelse måtte tas ut i fra det deltakerne hadde fått av innsikt av hverandre og av andre i omgivelsene. Timing er et kjennetegn på modellen organisert anarki.
Beslutningsprosessen har kjennetegn på alle de valgte beslutningsmodellene. Dette viser at ingen av de tre beslutningsteoretiske perspektivene alene gir en helhetlig forståelse av vedtaket om endringa av organisasjonsstrukturen ved UB. Perspektivene utfyller hverandre.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: