Show simple item record

dc.contributor.advisorHåkstad, Ragnhild
dc.contributor.authorPedersen, Kenneth
dc.date.accessioned2016-08-24T05:10:09Z
dc.date.accessioned2017-05-11T12:35:08Z
dc.date.available2017-05-11T12:35:08Z
dc.date.issued2016-05-11
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven var å gi en bedre innsikt i målsettingsprosessen i Program intensiv habilitering nord (PIH Nord) for barn med medfødte eller tidlig ervervede funksjonsnedsettelser. Studien retter seg spesielt mot hvordan barnas individualiserte og «skreddersydde» mål blir fulgt opp i en familiesentrert gruppebehandling. Det er begrenset kvalitativ forskning som er rettet mot målsettingsprosessen for barn som deltar i gruppebehandling. Studien er forankret i en fenomenologisk,- og hermeneutisk vitenskapstradisjon, og er basert på ikke-deltakende observasjoner i fire målsettingsmøter samt under aktivitet. Observasjonene ble utført under første gruppesamling av PIH Nord som hadde en varighet på to uker. En innholdsanalyse av materialet ble gjennomført i lys av perspektiver fra fenomenologi,- og hermeneutikk samt natur,- og samfunnsvitenskap. Analysen resulterte i 3 temaer; Kommunikasjon og kontekst, veiledning og kunnskap i handling, samt individualisering og spesifisitet. Resultatene indikerer at rammen og de organisatoriske forholdene påvirker de handlingene som oppstår i PIH Nord. Målsettingsmøtene er en fin arena for samarbeid, så fremst forutsetningene for en god samhandling er tilstede i arbeidsgruppene. Samhandlingen i arbeidsgruppene påvirker hvor langt de kommer i målsettingsprosessen, og på hvilke områder gruppa får veiledning i. Rammene påvirker også forutsetningene som fysioterapeuten har til å inngå i en kroppslig interaksjon med barna. Studiens funn underbygger at forutsetningene for en god samhandling må være tilstede i arbeidsgruppene for å oppnå progresjon i målsettingsprosessen. Funnene tyder videre på viktigheten av en bedre tilrettelegging for aktivitetsutprøving. Dette for å oppnå optimal utvikling hos barnet, og for oppnå PIH Nords mål om økt mestring og kunnskap hos foreldre og fagpersoner.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11013
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3990
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807en_US
dc.titleMålsettingsprosessen i Program Intensiv Habilitering Norden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)