Når jeg sier ting, så sier de: hvem bryr seg? Om opplevelser og håndtering av relasjoner for ungdomsskoleelever med Asperger-syndrom
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11172Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johansen, Liss EllenSammendrag
Denne oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg et elevperspektiv. Studien har fokus på elever med Asperger-syndrom (AS) og deres relasjoner på ungdomsskolen. Formålet med studien var å få en dypere forståelse av hvordan elever med AS opplevde sine relasjoner, og hvordan de håndterte relasjonene. Studien ble gjennomført som dybdeintervju der informanter fra ungdomsskolen har fortalt om sine erfaringer fra skolehverdagen. Det er ikke gjort mye forskning i forhold til elever med AS og deres subjektive erfaringer av sine relasjoner, denne studien kan dermed være et viktig bidrag for å øke forståelsen av de relasjonelle utfordringene elevene kan møte på. Funn i studien viser at elevene sto i relasjoner med flere negative kvaliteter, både i forhold til jevnaldrende og voksne. Videre viser funnene at elevenes håndteringer av relasjonene kan knyttes opp mot mestringsstrategier knyttet til stress og ubehag. Elevene opplevde at de sto i asymmetriske relasjoner uten å ha en stemme som ble tillagt vekt. Anerkjennelse og toleranse for annerledeshet, samt retten til å bli hørt kan dermed være områder som skolene ikke bestreber godt nok.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: