Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJacobsson, Anna Katharina
dc.contributor.authorJohansen, Liss Ellen
dc.date.accessioned2017-06-22T09:52:56Z
dc.date.available2017-06-22T09:52:56Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg et elevperspektiv. Studien har fokus på elever med Asperger-syndrom (AS) og deres relasjoner på ungdomsskolen. Formålet med studien var å få en dypere forståelse av hvordan elever med AS opplevde sine relasjoner, og hvordan de håndterte relasjonene. Studien ble gjennomført som dybdeintervju der informanter fra ungdomsskolen har fortalt om sine erfaringer fra skolehverdagen. Det er ikke gjort mye forskning i forhold til elever med AS og deres subjektive erfaringer av sine relasjoner, denne studien kan dermed være et viktig bidrag for å øke forståelsen av de relasjonelle utfordringene elevene kan møte på. Funn i studien viser at elevene sto i relasjoner med flere negative kvaliteter, både i forhold til jevnaldrende og voksne. Videre viser funnene at elevenes håndteringer av relasjonene kan knyttes opp mot mestringsstrategier knyttet til stress og ubehag. Elevene opplevde at de sto i asymmetriske relasjoner uten å ha en stemme som ble tillagt vekt. Anerkjennelse og toleranse for annerledeshet, samt retten til å bli hørt kan dermed være områder som skolene ikke bestreber godt nok.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11172
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectSosiale relasjoneren_US
dc.subjectUngdomsskoleen_US
dc.subjectAspergeren_US
dc.subjectAutismespekterforstyrrelseen_US
dc.subjectJevnalderrelasjonenen_US
dc.subjectLærer-elev-relasjonenen_US
dc.subjectASFen_US
dc.titleNår jeg sier ting, så sier de: hvem bryr seg? Om opplevelser og håndtering av relasjoner for ungdomsskoleelever med Asperger-syndromen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)