Det er du som har lært meg å lese. En kvalitativ studie om hvilke tiltak som settes i gang på småskoletrinnet når resultatene på Carlsten leseprøve er lav
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11217Date
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hausner, HegeAbstract
Denne oppgaven er en kvalitativ studie som handler om tiltak som settes i gang på småskoletrinnet når lesehastighet og leseforståelse hos en elev er lav på Carlsten leseprøve. I denne studien er det fokusert på lærere som har tatt Carlsten leseprøve på 3.trinn. Formålet med studien var å finne ut hvilke tiltak som ble satt i gang på de ulike trinnene etter at Carlsten leseprøve var tatt. Studien ble gjennomført som et semistrukturert intervju. Det var tre informanter/ pedagoger som fortalte om hvilke tiltak som ble satt i gang for elever som trengte ekstra oppfølging i lesing. Funn i studien viser at elever som har tett oppfølging, tilpasset undervisning, og et tett skole- hjem samarbeid får positiv utvikling, og bedre resultater på Carlsten leseprøve. Videre viser funnene at kontaktlærere som samarbeider tett har flere muligheter for å tilpasse undervisningen til den enkelte elev. Dette kan bety at det er viktig å organisere undervisningen rundt eleven, og utnytte de ressursene som er i klasserommet for å lese med elevene som trenger det.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: