Show simple item record

dc.contributor.advisorMikalsen, Knut Harald
dc.contributor.authorTakøy, Inge Jøran
dc.date.accessioned2017-07-10T07:38:12Z
dc.date.available2017-07-10T07:38:12Z
dc.date.issued2017-05-09
dc.description.abstractI denne studien fokuserer jeg på beslutninger knyttet til omorganisering av videregående skoler i Troms Fylke i perioden 2006-2013. Til tross for grundige utredninger, økonomiske utfordringer og lavere elevtilgang har ikke fylkeskommunen maktet å komme til enighet om en skolestruktur som imøtekommer disse utfordringene. De analytiske begrepene som er benyttet for å diskutere hvorfor man ikke lyktes med å komme frem til omforente og bindende beslutninger er beslutningsteori nærmere bestemt rasjonell modell, forhandlings-politikkmodell og en garbarge can-modell. Studien viser at utredningene og målformuleringene i stor grad kan forstås i lys av en rasjonell modell mens politikk-forhandlingsmodellen, og i noen grad garbarge-can modellen kan forklare hvorfor man ikke lyktes å komme til enighet i saken. Videregående skoler er en viktig bærebjelke i mange lokalsamfunn og økonomiske argumenter er ikke i seg selv de eneste "gyldige " argumentene i saken. Forslag om nedleggelse har vært møtt med sterk motstand og mobilisering av mange ulike interesser, som også har ønsket å omdefinere hva denne saken handler om, nemlig opprettholdelse av bærekraftige lokalsamfunn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11242
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleHvorfor ble ikke skolene nedlagt? En studie av beslutninger rundt skolestrukturen i Troms Fylke i perioden 2006-2013.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)