Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per-Øystein
dc.contributor.advisorSoleng, Ragnar
dc.contributor.authorBergheim, Robin
dc.date.accessioned2017-08-18T07:45:33Z
dc.date.available2017-08-18T07:45:33Z
dc.date.issued2017-05-31
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har hatt som formål å finne ut i hvilken grad lærebøker i matematikk legger til rette for problemfylt aktivitet på 8. trinn. For å svare på dette utledet jeg en teoridel omhandlende problemfylt aktivitet i sammenheng med DNR-basert undervisning og spesielt intellektuelt behov. Deretter bygde jeg opp et konseptuelt rammeverk for analyse. Spesielt sentral ble Fuller, Rabin, & Harels (2011) fire punkter for problemfylt undervisning gjennom intellektuelt behov. Gjennom lærebokanalysen hadde jeg et pragmatisk kunnskapssyn og anvendte et mixed methods design på et utvalg bestående av de tre mest brukte lærebøkene i matematikk på 8. trinn; Maximum 8, Faktor 8 og Nummer 8. Til slutt satt jeg igjen med statistikk som viste at 15 % av oppgavene i bøkene var problemfylte oppgaver i min forstand. Andelen i henholdsvis Nummer, Maximum og Faktor var 17,4 %, 14,8 % og 8,9 %, noe som viser til en ganske stor forskjell, der Faktor skiller seg negativt ut. Selv om jeg ble positivt overrasket over helhetsinntrykket til Nummer, vil jeg påstå at alle bøkene kunne hatt større fokus på problemfylt aktivitet for å underbygge elevenes relasjonelle forståelse, i stedet for instrumentelle forståelse (Skemp, 1976).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11313
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3906
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410::Analyse: 411en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Analysis: 411en_US
dc.titleLærebøkers tilrettelegging for problemfylt aktivitet. En mixed methods studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)