«Kroppsøving er liksom ikke så viktig». Kroppsøving som allmenndannende fag. Muligheter og utfordringer for å fremme livslang bevegelsesglede
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11533Date
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Bakgrunnen for denne studien er at vi ser behov for forskning på kroppsøvingsfaget på barnetrinnet, og da spesielt hvordan formålet i læreplan til kroppsøving praktiseres. Målsetningen med denne studien er å bidra til økt innsikt om hvordan kroppsøving kan praktiseres som et allmenndannende fag. Vi undersøker hvilke muligheter og utfordringer kroppsøvingslærere står overfor i arbeidet med å fremme livslang bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget. Livslang bevegelsesglede er en del av formålet til kroppsøving, og er beskrevet som en sentral sel av elevers allmenndanning. Undersøkelsen er gjennomført som en kvalitativ studie, der vi har intervjuet tre lærere på barnetrinnet som har faglig kompetanse i kroppsøving. Studiens sentrale funn er at kroppsøvingsfagets status må styrkes på flere plan, at variasjon og synliggjøring av læringsmål er forutsetninger som må ligge til grunn, samt at motorisk kompetanse er en viktig grunnmur for å kunne finne glede av være i aktivitet livet gjennom. Dersom statusen til faget heves kan det bidra til at kroppsøvingslærere får større mulighet for å legge til rette for en undervisning som fremmer allmenndannelse og inspirerer til livslang bevegelsesglede.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: