Rask bokstavprogresjon. En tilpasning for elevmangfoldet?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11539Date
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Forskning viser at en rask bokstavprogresjon gir flere fordeler for elevmangfoldet. Blant annet viser forskningen at en rask bokstavprogresjon medfører et tidligere møte med skriftspråket, samtidig som den muliggjør et tidligere arbeid med bokstavrepetisjon. Vi ønsket derfor i denne avhandlingen å undersøke hvilke muligheter og utfordringer den raske bokstavprogresjonen ga for tilretteleggingen av tilpasset opplæring. Dette undersøkte vi gjennom en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet, hvor vi gjennomførte fire intervjuer med lærere som arbeidet med den første lese- og skriveopplæringen. Datamaterialet ble analysert gjennom en temasentrert analytisk tilnærming. Noen sentrale funn var at den raske bokstavprogresjonen ga gode muligheter for tilpasning til de ulike elevene. Elever som var kommet lengre i sin lese- og skriveutvikling, fikk raskere møte manglende eller utfordrende bokstaver, mens elever som hadde behov for et grundigere arbeid med bokstaver, fikk muligheten til å repetere disse i gjentatte omganger. En utfordring var likevel at en del elever ikke klarte å henge med i arbeidet med den raske progresjonen. En sammenfatning av våre hovedfunn, viser likevel at det var flest muligheter for tilretteleggingen av tilpasset opplæring, da utfordringene som oppsto underveis i arbeidet med bokstavinnlæringen, kunne kompenseres av muligheter.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: