Show simple item record

dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.authorHenriksen, Nina Mari
dc.contributor.authorHansen, Hege
dc.date.accessioned2017-09-27T08:20:32Z
dc.date.available2017-09-27T08:20:32Z
dc.date.issued2017-05-12
dc.description.abstractMålsetningen med denne studien er å bidra til økt kunnskap om elever med ekstraordinært læringspotensial. Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi undersøker hvordan en kan identifisere elevgruppen og tilpasse opplæringen etter deres behov. Vi har også sett på hvilke konsekvenser det kan føre med seg dersom dette ikke skjer. Elevgruppen kan være høyt presterende, men er ikke nødvendigvis det. Forskningsspørsmålene har vi undersøkt ved hjelp av metodene intervju, dokumentanalyse og observasjon. Noen sentrale funn fra studien er at en må anvende en kombinasjon av flere kilder for å identifisere elever med ekstraordinært læringspotensial. Dette kan være nomineringsskjema og vurdering av elevarbeid. Gode strategier for å tilpasse opplæringen for elevgruppen er berikelse og akselerasjon. Elevene bør bli utfordret og få muligheten til å jobbe i dybden av tema. Det gagner også elevene å arbeide med utgangspunkt i sine interesser. Et rikt og inkluderende læringsmiljø er av stor betydning for elevgruppen. Læringsmiljøet bør være preget av høye ambisjoner for elevene og en positiv holdning til alle elevers unikhet. Ved manglende identifisering og tilpasset opplæring kan elevene blant annet underprestere, droppe ut og oppleve sosial stigmatisering. Oppsummert er anerkjennelse av og kunnskap om elever med ekstraordinært læringspotensial avgjørende.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11546
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleElever med ekstraordinært læringspotensial. Hvem er de og hvordan tilpasse opplæringen for dem?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)