Et utvidet klasserom. En kvalitativ studie av naturen som læringsressurs
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11547Date
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Bakgrunnen for denne studien er basert på lærernes oppgave til å ruste elevene til arbeids- og samfunnslivet. Dette er en av oppgavene som lærerne har ifølge den generelle delen i kunnskapsløftet. I forhold til dette, ser jeg det som hensiktsmessig å ta i bruk «et utvidet klasserom» for å kunne forankre kunnskapsløftet inn i opplæringen til elevene. Målet for denne studien har vært å finne ut av hvordan lærernes undervisningspraksis påvirkes av å arbeide med naturen som læringsressurs. Ved å gjennomføre en kvalitativ studie, har jeg innhentet datamateriale til studien. I analyseprosessen har jeg gjort rede for transkribering, koding og kategorisering. Ved å redegjøre for dette, viser jeg til vurdering av studiens kvalitet. Gjennom analysering og drøfting kombinert med relevant teori og forskning har jeg kommet frem til funnene, og svart på forskningsspørsmålet. Noen av studiens sentrale funn dreier seg om ulike faktorer som kan påvirke lærernes undervisningspraksis i arbeid med naturen som læringsressurs. Et av funnene som er spesielt viktig handler om at lærerne i sin undervisningspraksis blir påvirket av hva som stimulerer elevene til læring og utvikling. Lærernes oppfatning av hva som inngår i betydningen av naturen som læringsressurs, er også av høy aktualitet. Lærernes undervisningspraksis påvirkes i mindre grad av ulike praktiske aspekt.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: