Nasjonale prøver i lesing. Hvordan tar lærerne resultatene i bruk?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11550Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johansen, Marius AleksanderSammendrag
I denne oppgaven tar jeg utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan tar lærere i bruk resultatene fra nasjonale prøver i lesing? Studien fokuserer på Fjellbekken skole og hvordan noen av lærerne på denne skolen arbeider med resultatene fra nasjonale prøver. Oppgaven ligger innenfor en fenomenologisk tilnærming, der jeg ser på læreres handlinger og deres erfaringer. Jeg gjennomførte et kvalitativt forskningsintervju med tre informanter fra Fjellbekken skole som hadde utført nasjonale prøver i lesing på 5.trinn, enten i år eller tidligere. Jeg har redegjort for bakgrunnen og formålet til de nasjonale prøvene. De nasjonale prøvene er en form for vurdering, derfor har jeg redegjort for teori omkring vurdering, ulike vurderingssyn og sammenhengen mellom vurdering og motivasjon. I tillegg har jeg skrevet om grunnleggende ferdigheter i lesing, siden det er denne ferdigheten de nasjonale prøvene i lesing skal vurdere. Jeg har drøftet mine funn opp mot denne teoretiske bakgrunnen når jeg svarer på min problemstilling. Resultatene mine viser at lærere tar i bruk resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing med det formålet at det skal føre til vurdering for læring og at disse kommer i etterkant av prøven.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: