"Distriktsskoler er hjerte i bygda". Om samarbeid mellom distriktsskoler
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11558Dato
2017-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Målsetningen med denne avhandlingen er; å bidra med en innsikt i hvordan distriktsskoler kan samarbeide for å forhindre nedleggelse. Vi ser på hvordan distriktsskoler utfører samarbeid og hvilke hjelpemidler som brukes. Det profesjonsfaglige fokuset er på samarbeidet mellom distriktsskoler, lærere, og elever. Vi har forsket på temaet gjennom en kvalitativ studie, der vi intervjuet fire ansatte ved ulike skoler. Videre er datamaterialet analysert gjennom en temasentrert analyse. Som en del av studiens funn har vi funnet ut at et samarbeid mellom skoler kan være vanskelig å organisere, men at det kan være med på å øke lærerressursene ved skolen, samt bidra til økt sosial kompetanse blant elevene. Samarbeidet kan påvirke nedleggelse av en skole både positivt og negativt. Hvis samarbeidet er godt, kan det være at kommunene ser dette som en grunn for nedleggelse/sammenslåing eller det kan være at de ser at skolene sparer ressurser gjennom å samarbeide og dermed stanser nedleggelsen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: