Film som læringsverktøy i samfunnsfagundervisningen. Hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11586Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen; «hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? – Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?». Denne problemstillingen ble forsøkt besvart gjennom fire underordnede og utdypende forskningsspørsmål. Disse forskningsspørsmålene omhandlet elevens og lærernes tanker og didaktiske refleksjoner omkring bruk av film i samfunnsfagundervisningen, elevenes opplevde læringsutbytte samt lærernes vurdering av elevenes læringsutbytte av å se film i samfunnsfaglig undervisningskontekst.
Oppgaven baserer sin tilknytning til teori på teoretiske perspektiver fra flere ulike forfattere, som Ola Svein Stugu, Erik Lund og Gunn Imsen. Den amerikanske utdanningsforskeren og teoretikeren John Goodlad har utformet ulike elementer av læreplanen som brukes i denne oppgaven for å undersøke og sammenligne lærernes didaktiske arbeid i undervisningen med læreplanens føringer og elevens oppfatninger av undervisningen.
Prosjektet bygger på empiri innsamlet gjennom bruk av både kvantitative og kvalitative metoder, i form av spørreskjema og intervju. Empirien vi benytter oss av i oppgaven omhandler sitater fra elever og lærere om elevenes opplevde læringsutbytte og lærernes vurdering av elevenes læringsutbytte.
Resultatene viser at elevene og lærerne er svært reflekterte omkring didaktiske hensyn ved bruk av film som læringsverktøy i samfunnsfagundervisningen. Film anerkjennes av både elever og lærere som et læringsverktøy med potensiale for godt læringsutbytte. Likevel kommer det av prosjektet frem at film anvendes svært lite som et verktøy for å bedrive kildekritisk tenkning. Det kommer også frem at elevene opplever at film anvendes for lite i samfunnsfaglig undervisning, til tross for filmens anerkjente potensiale for læring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: