Show simple item record

dc.contributor.advisorSæther, Kari-Anne
dc.contributor.authorBecken, Marianne
dc.date.accessioned2017-10-02T07:56:30Z
dc.date.available2017-10-02T07:56:30Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne studiens formål er å se nærmere på den endringen i synet på skriving, fra form til formål, som kom med revisjonen av læreplan i norsk i 2013. For å undersøke dette har jeg valgt å følge et autentisk skriveløp laget av en erfaren lærer på niende trinn. Skriveløpet består av en undervisningsøkt der elevene ble introdusert for en skriveoppgave og fikk muntlige instruksjoner, og skriftlige instruksjoner bestående av en oppgaveformulering, anbefalte hjelpemidler, vurderingskriterier og en skriveramme. Jeg har analysert disse instruksene og elevenes besvarelser på skriveoppgaven. Ut fra dette har jeg formulert to problemstillinger. Hvilket syn på skriving kommer frem i lærerens instruksjoner? Og hvilke spor har instruksjonene satt i elevtekstene? Studiens funn viser at synet som kommer frem i lærerens instruksjoner, er et fokus på form. Selv om hovedfokuset er på form, er det fortsatt tydelig at lærerens praksis er i ferd med å endres ved at noen av instruksjonene viser tegn på en dreining mot fokus på formål. Instruksjonene bærer preg av elementer som hører til både sjangerdiskursen og sosial praksis-diskursen. Slik viser studien at det eksisterer en kombinasjon av ulike syn, noe som samsvarer med at læreplanen og den norske skolen også bygger på en kombinasjon av ulike syn på skriving. Lærerens instruksjoner setter mange spor i elevtekstene, men det viser seg at de skriftlige instruksjonene setter større spor enn de muntlige. Samtidig viser studien at de instruksjonene som er gjentatt og tydelige, setter spor i tekstene ved at elevene mestrer instruksjonene, mens de instruksjonene som er motstridende, setter spor i elevtekstene ved at elevene ikke mestrer instruksjonene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11596
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectformen_US
dc.subjectformålen_US
dc.subjectlæreplanrevisjonen_US
dc.subjectskrivetrekantenen_US
dc.subjectnormprosjekteten_US
dc.subjectskrivehjuleten_US
dc.subjectskrivprosjekteten_US
dc.subjectkalprosjekteten_US
dc.subjectskrivekulturen_US
dc.subjectskriverposisjonen_US
dc.subjectsakprosaen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleFra form til formål. Om sammenheng mellom en lærers instruksjoner og elevers teksteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)