Motivasjon gjennom dramametode. En elevaktiv læringsform for å skape motivasjon i samfunnsfagundervisningen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11598Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johansen, HåvardSammendrag
Temaet for dette studiet var motivasjon i samfunnsfag gjennom bruken av ulike dramametoder.
Hensikten med studiet var å få innsikt i, og se hvordan lærere kan ta i bruk drama som læringsform for å motivere elevene for læring.
En tok utgangspunkt i følgende problemstilling:
Hvordan kan ulike dramametoder brukes i samfunnsfag for å motivere elevene til læring?
En benyttet seg av kvalitativ metode, med et fenomenologisk design der en valgte å samle inn data gjennom delvis strukturerte intervjuer, og gjennom observasjoner. Utvalget var representert av fem lærere fra ulike skoler i regionen, der alle var eller hadde vært samfunnsfaglærere. Informantene hadde også erfaringer med bruken av dramametode. Intervjuene ble transkribert og deretter ble det gjennomført en analyse gjennom bruken av meningskoding.
Resultatet fra studiet indikerer at lærere i samfunnsfag har tilgang til et fagstoff som legger opp til drøfting, diskusjon og muntligbaserte undervisninger. Her blir det trukket frem ulike temaer der det i opplæringsmålene er lagt opp til at elevene skal kunne drøfte rundt den gitte tematikken. Det fremkom også at læringen i faget kan være emosjonsbasert og at en lærer må ta noen forbehold før han bruker metoder som drama.
Det kom også frem at det finnes flere faktorer bak det å utvikle elevenes motivasjon for læring. Informantene trakk frem ulike eksempler på forhold de mente påvirket elevenes motivasjon for læring. Her ble det pekt på klassemiljøet, relasjoner mellom lærer og elev og lærerens evne til å aktivisere elevene i læringssituasjonen.
Funnene i dette studiet kan gi et nyttig bidrag til forskning rundt målrettet bruk av drama med den hensikt om å motivere elevene for læring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: