En studie om læreres holdning til praktisk aktivitet i naturfag. En forskning som tar for seg hvordan lærernes bakgrunn og erfaring er med på å påvirke den praktiske undervisningen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11599Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Tryggstrand, HeleneSammendrag
Denne forskningen ser på hvordan lærerens bakgrunn og erfaringer kan være med på å påvirke deres holdninger til praktisk arbeid i naturfag. Det rettes også et blikk på hvilke faktorer som påvirker mengde praktisk arbeid i faget. Formålet med denne forskningen er å få en bedre innsikt i hvordan læreres erfaring og bakgrunn påvirker implementeringen av praktisk arbeid i naturfag, med utgangspunkt i lærernes holdning til denne typen arbeid.
For å få svar på spørsmålet valgte jeg å gjennomføre et kvalitativt studie som tar utgangspunkt i fire intervjuer gjort på naturfagslærere som jobber i ungdomsskolen. Mitt teoretiske rammeverk tar utgangspunkt i en modell som ser på hvilke faktorer som påvirker praktisk arbeid i naturfag. Denne modellen, sammen med det innsamlede datamaterialet skal til sammen kunne gi meg et svar på forskningsspørsmålene.
Forskningen viser at erfaring og bakgrunn er med på å styrke lærernes motivasjon og interesse til å gjennomføre praktisk arbeid i naturfag, selv om de ikke alltid føler at de lykkes med arbeidet. Å ha en utdannelse innenfor naturfag og naturfagdidaktikk gir et større utgangspunkt for å lykkes med en praktisk naturfagsundervising, da læreren har kompetanse innenfor alle fagdisiplinene som naturfaget omfavner. Tross utdannelse og erfaring er de ytre faktorene noe som stadig vil være med å påvirke gjennomførelse av praktisk arbeid i naturfag, det er derfor viktig å skulle ta hensyn til disse i planleggingsfasen for å lykkes med den praktiske aktiviteten.
Studien viser også at den største motivasjonsfaktoren for at lærere ønsker å gjennomføre praktiske aktiviteter er elevene og deres læringsutbytte.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: