dc.contributor.advisor | Olufsen, Magne | |
dc.contributor.author | Belt, Karoline | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T08:22:58Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T08:22:58Z | |
dc.date.issued | 2017-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie som er gjennomført blant naturfaglærere i grunnskolen. Forskningsspørsmålet er: ”På hvilken måte og i hvor stor grad bruker naturfaglærere formativ vurdering i den praktiske delen av naturfagundervisningen i grunnskolen?”. Jeg har også med følgende tilleggsspørsmål: ”Påvirkes lærernes vurderingspraksis av (1) undervisningserfaringen i faget; (2) klassetrinn det undervises på og (3) antall studiepoeng i naturfag?”.
Oppgaven bygger på en deduktiv tilnærming hvor jeg gjennom ulike teorier rundt formativ vurdering har utformet en spørreundersøkelse. Undersøkelsen ble gjennomført blant naturfaglærere som deltok på en konferanse i Tromsø og til sammen 61 lærere responderte på spørreskjema.
God formativ vurdering skal besvare tre viktige spørsmål: (1) ”Hvor skal eleven?”, (2) ”Hvor er eleven nå i forhold til målene?” og (3) ”Hvordan kan eleven jobbe videre for å oppnå ønsket mål?” (Hattie & Timperley, 2007). Resultatene viste at mange lærere i stor grad bruker ulike aspekter knyttet til formativ vurdering i praktisk arbeid i naturfag. Særlig viste lærerne seg å ha fokus på læringsmål, som knytter seg mot det første formative spørsmålet. I tillegg er elevenes rolle viktig i formativ vurdering (Black, Harrison, Lee, Marshall & Wiliam, 2003; Wiliam, 2011). Her viste det seg at de fleste lærerne i liten grad la til rette for elevmedvirkning i vurderingsarbeidet i praktisk arbeid i naturfag.
Resultatene i denne undersøkelsen kan tyde på at lærere med lengre undervisningserfaring i større grad bruker formativ vurdering i praktisk arbeid i naturfag. Det viste seg at lærere på småtrinnet (1.-4. trinn) skåret signifikant lavere på vurderingspraksis enn lærere på mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Det ble ikke gjort tydelige funn på variasjoner i vurderingspraksis for lærere med mellom 0 og 60 studiepoeng i naturfag. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11600 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3908 | |
dc.subject | Naturfagdidaktikk | en_US |
dc.subject | Vurdering | en_US |
dc.subject | Formativ vurdering | en_US |
dc.subject | Vurdering for læring | en_US |
dc.subject | Underveisvurdering | en_US |
dc.subject | Praktisk arbeid | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Hvordan vurderer lærerne praktisk arbeid i naturfag? En kvantitativ analyse av lærernes formative vurderingspraksis av praktisk arbeid i naturfagundervisningen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |