Show simple item record

dc.contributor.advisorFolkenborg, Håkon Rune
dc.contributor.authorAndreassen, Susann Grung
dc.date.accessioned2017-05-12T05:07:05Z
dc.date.accessioned2017-11-01T10:45:14Z
dc.date.available2017-11-01T10:45:14Z
dc.date.issued2016-11-01
dc.description.abstractEt dypdykk i historien til læreplanen i samfunnsfaget, hvor fokuset i oppgaven er på utviklingen og revideringene som har vært gjort fra M71 og frem til REV.LK06. Denne masteroppgaven tar for seg hvilken endringer som har skjedd i løpet av de 6 siste revideringen av læreplanverkene for grunnskolen. En spesifisering av forskningsspørsmål gjorde at historiedisiplinen ble hovedfokuset i mastergradsprosjektet mitt. Problemstillingen lyder slik: Hvilke endringer har skjedd i historiedisiplinens tematikk, fra 1971 til 2013? I dette prosjektet brukte jeg dokumentanalyse om metode. Disse seks siste revideringene av læreplanverket ble valgt ut på grunn av sammenslåingen av disiplinene samfunnskunnskap, historie og geografi til et fag og innføringen av grunnskolen. Denne sammenslåingen skjedde sammen med M71. I analysen har jeg sammenlignet tematikkene fra alle de utvalgte læreplanverkene for å vise en trend hvor læreplanverkets samtid preger tematikkene i læreverkene. Revideringene tyder på at skolemyndighetene ikke er tilfreds med det læreplanverket som er gjellende og ønsker endringer. Det er flere interessant funn i vektlegging av tematikk i læreplanverkene, men et skiller seg ut. Gjennom analysen av læreplanverkene kommer det frem at det temaet som holder seg konsist gjennom alle læreplanene er tematikken som omhandler samene. Både presiseringen og formuleringen om samene har holdt jeg svært stabile gjennom revideringen av læreplanen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11697
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleLæreplanverkenes samtid preger tematikken i historiedisiplinen. Hvilke endringer har skjedd i historiedisiplinens tematikk, fra 1971 til 2013?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)