Læreplanverkenes samtid preger tematikken i historiedisiplinen. Hvilke endringer har skjedd i historiedisiplinens tematikk, fra 1971 til 2013?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11697Dato
2016-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Andreassen, Susann GrungSammendrag
Et dypdykk i historien til læreplanen i samfunnsfaget, hvor fokuset i oppgaven er på utviklingen og revideringene som har vært gjort fra M71 og frem til REV.LK06. Denne masteroppgaven tar for seg hvilken endringer som har skjedd i løpet av de 6 siste revideringen av læreplanverkene for grunnskolen. En spesifisering av forskningsspørsmål gjorde at historiedisiplinen ble hovedfokuset i mastergradsprosjektet mitt. Problemstillingen lyder slik: Hvilke endringer har skjedd i historiedisiplinens tematikk, fra 1971 til 2013?
I dette prosjektet brukte jeg dokumentanalyse om metode. Disse seks siste revideringene av læreplanverket ble valgt ut på grunn av sammenslåingen av disiplinene samfunnskunnskap, historie og geografi til et fag og innføringen av grunnskolen. Denne sammenslåingen skjedde sammen med M71. I analysen har jeg sammenlignet tematikkene fra alle de utvalgte læreplanverkene for å vise en trend hvor læreplanverkets samtid preger tematikkene i læreverkene. Revideringene tyder på at skolemyndighetene ikke er tilfreds med det læreplanverket som er gjellende og ønsker endringer.
Det er flere interessant funn i vektlegging av tematikk i læreplanverkene, men et skiller seg ut. Gjennom analysen av læreplanverkene kommer det frem at det temaet som holder seg konsist gjennom alle læreplanene er tematikken som omhandler samene. Både presiseringen og formuleringen om samene har holdt jeg svært stabile gjennom revideringen av læreplanen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: