”Vi og de andre” Lærernes arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11699Date
2017-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Torsvik, BeateAbstract
Temaet for studien er læreres arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis. Skolen er et sted hvor barn og unge tilbringer mye tid. Lærerrollen har utviklet og endret seg mye i et historisk perspektiv. Lærerne underviser for enslige mindreårige asylsøkere i rene innføringsklasser. Gjennom kvalitative intervjuundersøkelser har jeg belyst disse temaene fra lærerens perspektiver med grunnlag i deres erfaringer i skolen. Hovedproblemstillingen er: Hvordan arbeider lærerne med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige? I tillegg har jeg undersøkt hvordan utfordringer lærerne møter i undervisningen av denne elevgruppen, samt hvordan de arbeider for å inkludere elevene i skolemiljøet. Selve utvalget består av seks lærere som har jobbet mange år i skolen og opparbeidet seg erfaringer med enslige mindreårige asylsøkere og andre minoritetsspråklige barn og unge.
Studiens funn viser til at lærerne har en proaktiv holdning i miljøet og vektlegger relasjonens betydning. De bruker mye tid på å skape trygghet og forutsigbarhet for denne elevgruppen. De er opptatt av å danne en god lærer-elev relasjon til hver enkelt elev, gjennom interesse, toleranse, anerkjennelse og kommunikasjon. Lærerne fremhever forutsigbarhet og kontinuitet som to viktige grunnpilarer i arbeidet med de enslige mindreårige. Samtidig fremheves det at omsorg og sensitivitet er minst like viktig når man underviser denne elevgruppen, særlig fordi en del av de er preget av traumer og vonde minner fra flukten til Norge. Lærerne understreker at mangel på verdig og elevfremmede læremateriell, samt manglende ressurser skaper utfordringer i undervisningen. Å drive tilpasset undervisning på et hensiktsmessig nivå, slik at hver enkelt elev får utfordret sine forutsetninger er en krevende oppgave. Lærernes holdninger og oppfatninger tyder på at de ønsker at de enslige skal føle seg som en del av miljøet, delta i sosiale aktiviteter og leke sammen med norske elever. Lærerne har en positiv tilnærming til inkluderingsarenaen og arbeider for å bryte ned fordommer og barrierer. Derfor vektlegger de kulturelle forskjeller og arbeider aktivt for å bygge broer mellom elevgruppene, slik at de ikke fremstår som ”vi og de andre”. Samtidig etterlyser de et tettere samarbeid på tvers av skolene og mellom sine kolleger for å skape et bedre miljø, både faglig og sosialt for elevene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: