Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOftedal, Elin Merethe
dc.contributor.authorForøy, Jørgen
dc.date.accessioned2017-02-10T06:07:13Z
dc.date.accessioned2018-01-08T15:36:02Z
dc.date.available2018-01-08T15:36:02Z
dc.date.issued2016-12-22
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har studert hvordan en SMB har involvert de viktigste interessentene i en markedsmessig svært utfordrende tid. Problemformuleringen er: Hvordan involveres de mest sentrale interne interessentene når en SMB er i krise? Ved å se på hvordan de har utøvd kriseledelse, kommunikasjon og ansattes medvirkning er problemstillingen forsøkt besvart. Det vises i oppgaven til manglende forskning på hvordan organisasjoner reagerer i nedgangstider og nedbemanningsprosesser. Denne oppgaven er et beskjedent bidrag til å gi mer innsikt i dette tema. Casestudien omhandler NOFI, et lokalt eid selskap som har hele verden som marked med produkter som er rettet mot ulike bransjer. De kan vise til stor suksess med flere patenterte innovasjoner der de har høstet stor profitt i oljebransjen. Det er en bransje som gjennomlever en stor krise med nedbemanning av titusenvis av arbeidstakere som konsekvens. Det er innhentet data gjennom 9 dybdeintervju med 7 ulike informanter. Sekundærdata som medieoppslag, regnskapstall og årsrapporter er også analysert. De funn som presenteres gir støtte til eksisterende teori, der involvering av de interne interessentene er av stor betydning for om en endringsprosess skal kunne bli vellykket. I denne studien er viktige elementer for god involvering utnevnelsen av en kriseleder, en vellykket kommunikasjonsstrategi og en nedbemanningsstrategi der man var enig om kriteriene. Det konkluderes med at ledelsen på de fleste punkter har innfridd på tross av manglende erfaring med slike nedbemanninger. Størst forbedringspotensial ble funnet i manglende fokus på de overlevende, altså de ansatte som ikke ble overflødige. Tidspunktet for involveringen av de tillitsvalgte er også påpekt, der man med hell kunne involvert disse på et tidligere tidspunkt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11927
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleEn SMB i krise. Hvordan sikre en suksessfull endringsprosess gjennom involvering av de interne interessentene?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)