Friluftsliv i skolen. En kvalitativ studie av elevers erfaringer med friluftsliv på idrettslinjen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11928Date
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Helle, Marthe KristineAbstract
Denne oppgaven retter søkelyset mot friluftsliv i skolen og spesielt på idrettslinjen. Den tar for seg hvordan læreplanen i friluftsliv gjennomføres; hvilke pedagogiske arbeidsmetoder som anvendes og hvordan disse kan føre til læring for elevene.
Det teoretisk bakteppe for oppgaven er læreplanteori og læreplanens ulike sider i henhold til Goodlad. Jeg tar også for meg et utvalg pedagogiske teorier og tilnærminger som kan være relevante for undervisning i friluftsliv: Learning by doing, experiential learning, sosiokulturelt læringsperspektiv og konfluent pedagogikk. Disse vil i slutten av oppgaven bli anvendt i drøfting av problemstillingen.
For å finne svar på problemstillingen har jeg benyttet kvalitativ metode. Empirien ble samlet inn gjennom feltarbeid. Det ble gjennomført et forprosjekt på Vg1. Her var jeg med på en to-dagers vandretur hvor målet primært var å øve meg som forsker i felt. Deretter gjennomførte jeg selve hovedprosjektet som var en tre dagers kanotur med Vg3. Her deltok jeg på lik linje med elevene, selv om mitt overordnede mål var å gjøre undersøkelser. Det ble benyttet to kvalitative metoder; observasjon og intervju. En middels-strukturert intervjuguide ble utformet på forhånd av turen, selv om det viktigste var å samtale med respondentene om situasjoner underveis. Jeg rekrutterte åtte respondenter til undersøkelsen min i tillegg til samtaler med lærerne som var med.
Mine funn viser at læreplanen i friluftsliv på idrettslinjen gjennomføres i henhold til den formelle læreplanen og de intensjonene som ligger til grunn for læreplanen. Den læreplanen elevene erfarer i friluftsliv handler i tillegg til det faglige, i stor grad om sosialt samvær og fellesskap. Funnene mine viser også at progresjonen i kompetansemålene fra Vg1 til Vg3 i friluftsliv realiseres i den gjennomførte læreplanen.
De pedagogiske arbeidsmetodene som ble benyttet på turen, var pedagogiske tilnærminger som i stor grad aktivt involverer elevene; learning by doing, erfaringsbasert læring og et sosiokulturelt læringsperspektiv. De nevnte arbeidsmetodene ser ut til å fremme erfaringsbasert læring og gir elevene eierskap til turen.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: