Show simple item record

dc.contributor.advisorWien, Anders Hauge
dc.contributor.authorBenjaminsen, Marie
dc.date.accessioned2018-01-08T15:50:13Z
dc.date.available2018-01-08T15:50:13Z
dc.date.issued2017-05-30
dc.description.abstractFormålet med oppgaven var å forstå hva som motiverer unge voksne til å shoppe og få innsikt i hva som motiverer dem til å shoppe i fysiske butikker versus nettbutikker. Oppgaven bygger på en deduktiv og eksplorerende strategi, og datainnsamlingen ble gjennomført ved bruk av kvalitativ metode. Det ble utført to fokusgruppeintervjuer med tilsammen 12 deltakere. Intervjuene ble analysert basert på det mest relevante innholdet i diskusjonene og deretter kategorisert i ulike motivasjonsdimensjoner. Oppgaven har identifisert åtte motiver for shoppingmotivasjon. Fire av disse var hedonistiske, mens fire var utilitaristiske, henholdsvis opplevelse og underholdning, sosial interaksjon, selvfølelse og ekstern eksponering og påvirkning, samt tilgjengelighet, bekvemmelighet og effektivitet, pris og å få hjelp. I tillegg ble det kartlagt to kontekstuelle faktorer som ser ut til å ha en modererende effekt på hvilke motiver som kan lede til shopping; situasjon og involvering og interesse. Motivene stemmer overens med flere eksisterende dimensjoner identifisert av tidligere forskning. Studien resultater viser at motivasjoner som ligger til grunn for å shoppe i fysisk butikk og nettbutikk varierer. Unge voksne motiveres til å shoppe i fysiske butikker på grunn av direkte interaksjon med butikkmedarbeidere, i tillegg til at de ønsker å se og prøve klærne før kjøp. Videre shopper unge voksne i nettbutikker fordi det tilbyr et stort utvalg og billige priser.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11931
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectShoppingmotivasjonen_US
dc.subjectFokusgruppeintervjuen_US
dc.subjectUtilitarismeen_US
dc.subjectHedonismeen_US
dc.subjectFysisk butikken_US
dc.subjectNettbutikken_US
dc.titleShoppingmotivasjon. Hva motiverer unge voksne til å shoppe i fysiske butikker og nettbutikker?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)