Show simple item record

dc.contributor.advisorSkallerud, Kåre
dc.contributor.authorAntonsen, Eirik Barosen
dc.date.accessioned2018-01-09T09:34:53Z
dc.date.available2018-01-09T09:34:53Z
dc.date.issued2017-06-01
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan kredibilitet påvirker den oppfattede nytten for leseren av brukerskapte produktanmeldelser av søke- og erfaringsprodukter. Brukerskapte produktanmeldelser på internett har på kort tid blitt en viktig informasjonskilde for konsumenter i en kjøpsprosess. Den teoretiske gjennomgangen viser at kredibilitet er sentralt for at en leser skal få mest mulig nytte av omtalene. I oppgaven består kredibilitetsbegrepet av tre dimensjoner, ekspertise, troverdighet og likhet. Det ble brukt produktanmeldelser av søke- og erfaringsprodukter for å måle nytteverdien til leser. Resultatene viser at ekspertisen til brukeren bak anmeldelsen har en signifikant påvirkning på den opplevde nytten av søke- og erfaringsproduktanmeldelsene. Søkeproduktene korrelerer sterkest med nytten, det kan være siden de er mer avhengige av tekniske spesifikasjoner og objektive beskrivelser av ytelsesevnen til produktet. Troverdighet har en positiv påvirkning på lesers opplevde nytte av omtalene til begge produktkategoriene. Den sterkeste korrelasjonen er tilknyttet erfaringsproduktene. En av årsakene til det kan være at det stilles krav til troverdigheten når det ikke er mulig å inspisere produktattributtene før konsumering. Videre viste resultatene en kausal sammenheng mellom likhet og nytten når det gjelder søkeproduktene og den positive omtalen av et erfaringsprodukt. Av de tre kredibilitetsdimensjonene var det likhet korrelerer svakest med nytte. Det kan være vanskelig for leser å relatere seg til brukerens verdier, preferanser og livssituasjon kun basert på de anmeldelsene som ble brukt i undersøkelsen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11941
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectBrukerskapte produktanmeldelseren_US
dc.subjectNytteen_US
dc.subjectSøkeprodukteren_US
dc.subjectErfaringsprodukteren_US
dc.titleLeserens nytte av brukerskapte produktanmeldelser. En studie av kredibilitet og opplevd nytte av produktanmeldelser av søke- og erfaringsprodukteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)