Show simple item record

dc.contributor.advisorVulchanova, MIla
dc.contributor.advisorFeilberg, Julie
dc.contributor.authorLøvberg, Tone
dc.date.accessioned2018-01-16T09:38:55Z
dc.date.available2018-01-16T09:38:55Z
dc.date.issued2017-11-02
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler flerspråklige familier i Norge som har et barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Det blir stadig flere barn i Norge som også er en del av minoritetsfamilier, innvandringsfamilier og andre familier som forholder seg til flere språk i hverdagen. Det er i dag mange som forsker på ulike felt innenfor autismespekterforstyrrelser, men innenfor temaet ASF og flerspråklighet finner man ingen forskning gjort på dette i Norge. Hvordan er den språklige situasjonen hos flerspråklige familiene i Norge som har et barn autismespekterforstyrrelser? Klarer barna med ASF å lære alle språkene som familien bruker hjemme? Det er mange momenter som spiller inn når man skal lære barn med ASF språk. Selve språkutviklingen, den kognitive utviklingen, eksekutive ferdigheter og hvor mye språkene eksponeres for barna. Formålet med prosjektet er, via empiriske undesøkelser og gjennomgang av relevant teori, å få en økt kunnskap innfor feltet ASF samt kunne løfte de problemstillingene foreldrene står ovenfor i sine familier frem på agendaen. Med dette som utgangspunkt belyser jeg problemstilling slik: Hvordan er språksituasjonen for familier med barn med ASF i Norge, der barnet har flere språk å forholde seg til i hverdagen?en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11973
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectPed-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleAutisme og flerspråklighet. Hvordan er den språklige situasjonen for flerspråklige familier med barn med ASF i Norge?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)