Show simple item record

dc.contributor.advisorLøfsnæs, Elsa
dc.contributor.authorVangen, Cathrine
dc.date.accessioned2018-01-16T13:40:05Z
dc.date.available2018-01-16T13:40:05Z
dc.date.issued2017-10-31
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler lærernes tanker om betydningen av relasjonen mellom lærer og elev i den videregående skolen i dag. Det å være lærer er en svært viktig og krevende jobb og det er ingen faktor i skolehverdagen som er viktigere for eleven og elevens læring enn læreren. Oppgaven fokuserer på hvordan lærerne selv reflekterer rundt ulike sider av relasjonen mellom lærer og elev. Dette inkluderer alt fra hvordan lærerne mener at de arbeider med å skape og opprettholde en god relasjon til elevene sine, til tankene de har om betydningen av en positiv relasjon i forhold til læring. I oppgaven min har jeg benyttet kvalitativ metode. Jeg har intervjuet ti lærere fra en videregående skole, som alle har det til felles at de er kontaktlærere på vg1. Lærerne ble delt inn i to grupper og intervjuene er gjennomført som to fokusgruppeintervju. Formålet med studiet var og finne ut hva kontaktlærere på vg1 tenker rundt lærer-elev relasjonen i videregående skole. Resultatene viser at lærerne legger særlig stor vekt på tillit, anerkjennelse, trygghet, dialog og kommunikasjon. Et annet resultat er at lærerne har felles erfaringer når det gjelder hva som kan være utfordrende for utvikling av relasjonen til elevene. De trekker særlig frem knapphet på tid, få undervisningstimer sammen med elevene og at enkelte elever vektlegger relasjonen til medelever i større grad enn relasjonen til læreren.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11976
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleLærer - elev relasjonen i videregående skole. Kjernerelasjonen i skolens virksomheten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)