Lærer - elev relasjonen i videregående skole. Kjernerelasjonen i skolens virksomhet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11976Dato
2017-10-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Vangen, CathrineSammendrag
Denne oppgaven omhandler lærernes tanker om betydningen av relasjonen mellom lærer og elev i den videregående skolen i dag. Det å være lærer er en svært viktig og krevende jobb og det er ingen faktor i skolehverdagen som er viktigere for eleven og elevens læring enn læreren. Oppgaven fokuserer på hvordan lærerne selv reflekterer rundt ulike sider av relasjonen mellom lærer og elev. Dette inkluderer alt fra hvordan lærerne mener at de arbeider med å skape og opprettholde en god relasjon til elevene sine, til tankene de har om betydningen av en positiv relasjon i forhold til læring. I oppgaven min har jeg benyttet kvalitativ metode. Jeg har intervjuet ti lærere fra en videregående skole, som alle har det til felles at de er kontaktlærere på vg1. Lærerne ble delt inn i to grupper og intervjuene er gjennomført som to fokusgruppeintervju. Formålet med studiet var og finne ut hva kontaktlærere på vg1 tenker rundt lærer-elev relasjonen i videregående skole. Resultatene viser at lærerne legger særlig stor vekt på tillit, anerkjennelse, trygghet, dialog og kommunikasjon. Et annet resultat er at lærerne har felles erfaringer når det gjelder hva som kan være utfordrende for utvikling av relasjonen til elevene. De trekker særlig frem knapphet på tid, få undervisningstimer sammen med elevene og at enkelte elever vektlegger relasjonen til medelever i større grad enn relasjonen til læreren.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: