Vil du være lamme mæ? Kartlegging og intervensjon for å forebygge isolasjon og ensomhet blant skoleelever. En empirisk studie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11977Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne avhandlingen omhandler klassemiljø og forebyggende arbeid for å motvirke isolasjon, mobbing og skolevegring blant elevene. Mangel på relasjoner kan gi negative følger for elevene, både faglig og sosialt. Det relasjonelle klimaet i klasserommet kan medvirke til bedre læring. Avhandlingen fokuserer på hvordan en kan identifisere hvilke elever som er isolerte og/eller sårbare i klassemiljøet, og hvordan en kan intervenere for å forsterke disse elevenes posisjon i jevnaldergruppa/klassemiljøet.
I en hektisk skolehverdag har ikke alltid lærerne oversikt over hvilke elever som har utfordringer med å skape seg relasjoner. Dette gjør at lærerne og helst kontaktlærerne har problemer med å identifisere elever som har mangelfulle relasjoner til sine medelever, da det tar tid og krever innsikt å oppdage elever som sliter med dette. Videre er det ofte ikke satt i system eller laget gode rutiner på hvordan skolen skal jobbe med å hjelpe disse elevene til å skape relasjoner.
Målet for studien var å gi kontaktlærerne redskaper som kunne benyttes slik at elevene selv klarer å tilegne seg relasjoner til sine medelever. Relasjoner er viktig for både identitetsutvikling og selvbilde. Gode sosiale relasjoner bedrer læringsmiljøet og forsterker elevens trivsel og motivasjon for å lære.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: