Markedsførerens store skrekk - Unngåelse av reklame. Hva kjennetegner brukere som eliminerer eller ignorerer reklame på internett?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11990Date
2017-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hva som driver atferd til brukere som unngår reklame på internett. Mer konkret handler problemstillingen om å identifisere hva som kjennetegner brukere som eliminerer eller ignorerer reklame på internett. I et forsøk på utvidelse av eksisterende teori inkluderer studien annonseblokkering som en ny form for unngåelse av reklame, og dette defineres som eliminering av reklame. Driverne studien undersøker er: holdning til reklame, demografiske forklaringsvariabler, livsstiler på internett og moralsk identitet. Innsamling av data ble gjort med spørreundersøkelse i Google Skjemaer. Totalt har undersøkelsen 545 respondenter. I analysen benyttes SPSS med henholdsvis eksplorerende faktoranalyse, korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse. Resultatene indikerer at yngre menn eliminerer reklame på internett ved bruk av blokkeringsprogramvarer. Negative holdninger til reklame på internett øker brukernes sannsynlighet for å eliminere og ignorere reklame på internett. Videre vil brukere med høy moralsk identitet, samt brukere med lavere utdanning ignorere reklame på internett. I tillegg indikerer studien delvis at brukere med relevans- og nyhetsdrevet livsstil på internett ignorerer reklame på internett.
Nøkkelord: markedsføring, unngåelse, reklame, ignorering, eliminering, annonseblokkering, AdBlock, bannerblindhet
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: