dc.contributor.advisor | Foss, Lene | |
dc.contributor.author | Bang, Kent Ove | |
dc.date.accessioned | 2018-01-18T15:45:12Z | |
dc.date.available | 2018-01-18T15:45:12Z | |
dc.date.issued | 2017-06-01 | |
dc.description.abstract | Akademisk entreprenørskap handler om kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner som har opphav fra akademia. Slike kommersialiseringsprosesser kan resultere i bedriftsetableringer med stort vekstpotensial og dermed også store regionale ringvirkninger. I mange tilfeller fungerer dessverre ikke disse kommersialiseringsprosessene optimalt og det kan i verste fall bety at kommersialiseringsprosessen mislykkes, eller aldri blir noe av i utgangspunktet. Enkelte universiteter tilbyr såkalte «venture creation programs», som er entreprenørskapsutdanning hvis formål er å utdanne entreprenører. Disse studentene trenger stor grad av praktisk læring for å tilegne seg kunnskapen de trenger. Akademisk entreprenørskap er derfor en arena som i utgangspunktet kan innebære at entreprenørstudenten får nødvendig praktisk læring og samtidig kan bidra som ressurs for å skape enda flere vellykkede bedriftsetableringer, eller «university spin-offs». Det foreligger svært lite kunnskap om dette samspillet. Entreprenørstudentens rolle i akademisk entreprenørskap trenger derfor mer oppmerksomhet. I denne oppgaven har jeg valgt å gjennomføre en litteraturstudie av entreprenørstudentens rolle i akademisk entreprenørskap. Siden lite kunnskap finnes, valgte jeg derfor å søke bredt og forsøke å finne annen forskning vedrørende andre aktørers utfordringer og problemer i akademisk entreprenørskap – i håp om at dette ville kunne bidra til å forstå mer om hvilken rolle entreprenørstudenten kan eller bør ha. Litteraturstudien viste at det definitivt er rom for at entreprenørstudenten kan bidra som en ressurs i akademisk entreprenørskap, men helst som del av et team. Nøyaktig hvordan, i hvilken fase og med hvilke oppgaver er vanskelig å konkludere med siden det eksempelvis eksisterer store variasjoner mellom akademiske entreprenørers kompetanse, hvilken komplementerende bistand som ellers er tilgjengelig og hvordan den entreprenørielle kulturen i organisasjonen er «programmert» til å danne kreative konstellasjoner med felles mål. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11992 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3902 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Entreprenørstudentens rolle i akademisk entreprenørskap – en litteraturstudie | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |