Entreprenørstudentens rolle i akademisk entreprenørskap – en litteraturstudie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11992Date
2017-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bang, Kent OveAbstract
Akademisk entreprenørskap handler om kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner som har opphav fra akademia. Slike kommersialiseringsprosesser kan resultere i bedriftsetableringer med stort vekstpotensial og dermed også store regionale ringvirkninger. I mange tilfeller fungerer dessverre ikke disse kommersialiseringsprosessene optimalt og det kan i verste fall bety at kommersialiseringsprosessen mislykkes, eller aldri blir noe av i utgangspunktet. Enkelte universiteter tilbyr såkalte «venture creation programs», som er entreprenørskapsutdanning hvis formål er å utdanne entreprenører. Disse studentene trenger stor grad av praktisk læring for å tilegne seg kunnskapen de trenger. Akademisk entreprenørskap er derfor en arena som i utgangspunktet kan innebære at entreprenørstudenten får nødvendig praktisk læring og samtidig kan bidra som ressurs for å skape enda flere vellykkede bedriftsetableringer, eller «university spin-offs». Det foreligger svært lite kunnskap om dette samspillet. Entreprenørstudentens rolle i akademisk entreprenørskap trenger derfor mer oppmerksomhet. I denne oppgaven har jeg valgt å gjennomføre en litteraturstudie av entreprenørstudentens rolle i akademisk entreprenørskap. Siden lite kunnskap finnes, valgte jeg derfor å søke bredt og forsøke å finne annen forskning vedrørende andre aktørers utfordringer og problemer i akademisk entreprenørskap – i håp om at dette ville kunne bidra til å forstå mer om hvilken rolle entreprenørstudenten kan eller bør ha. Litteraturstudien viste at det definitivt er rom for at entreprenørstudenten kan bidra som en ressurs i akademisk entreprenørskap, men helst som del av et team. Nøyaktig hvordan, i hvilken fase og med hvilke oppgaver er vanskelig å konkludere med siden det eksempelvis eksisterer store variasjoner mellom akademiske entreprenørers kompetanse, hvilken komplementerende bistand som ellers er tilgjengelig og hvordan den entreprenørielle kulturen i organisasjonen er «programmert» til å danne kreative konstellasjoner med felles mål.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: