Show simple item record

dc.contributor.advisorVassdal, Terje
dc.contributor.authorWilhelmsen, Kari Alvestad
dc.contributor.authorPettersen, Tina Mari
dc.date.accessioned2018-01-18T15:55:51Z
dc.date.available2018-01-18T15:55:51Z
dc.date.issued2017-06-01en
dc.description.abstractSammendrag Tema for denne avhandlingen er verdivurdering av det børsnoterte selskapet Scandic Hotels AB. Formålet har vært å estimere selskapets fundamentale verdi, og verdsettelsestidspunktet er satt til 27.April 2017. På bakgrunn av dette utarbeidet vi følgende problemstilling: o “Hva er verdien på selskapet Scandic Hotels AB”? Problemstillingen ble forsøkt svart ved å gjennomføre en fundamental verdsettelse av Scandic Hotels. Verdien på egenkapitalen ble estimert til 10 487 millioner SEK og tilsvarte en verdi per aksje på 101,83 SEK. Per 27.April 2017 ble aksjen handlet for 101,75 SEK. Avhandlingen starter med en presentasjon av selskapet og bransjen de operere i. Videre blir oppgavens teoretiske fundament gjort rede for. Deretter gjennomføres en strategisk og-regnskapsmessig analyse. Den strategiske analysen identifiserer de viktigste faktorene for selskapets lønnsomhet og vekst. Analysene baserer seg på “Porters Five Forces”, PESTEL, VRIO og SWOT. Videre blir regnskapet omgruppert og korrigert for å tilpasses investororientert analyse. Hovedfunnene fra analysene ble deretter benyttet som bakgrunn for prognostisering av fremtidige regnskap. Prognosene ble anvendt for å estimere selskapets frie kontantstrømmer. Disse ble videre neddiskontert med avkastningskravet, og resulterte i overnevnte verdi. I neste steg ble verdiestimatet kvalitetssikret ved bruk av økonomisk profitt. I tillegg ble markedsbaserte metoder benyttet som et supplement. Avslutningsvis ble det gjennomført en sensitivitetsanalyse hvor vi undersøkte hvordan endringer i kritiske faktorer påvirket verdiestimatet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11994
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleVerdivurdering av Scandic Hotels ABen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)