Visjonens gjennomslagskraft. En casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferd
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11996Date
2017-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Mange organisasjoner har i dag utarbeidet sin egen visjon, en beskrivelse av en fremtidstilstand eller et overordnet mål de jobber mot (Jacobsen & Thorsvik, 2007). Forskning om visjoner har vært sentrert rundt toppledelsens utarbeidelse og bruk av den, mens det har vært relativt lite fokus rettet mot hvordan visjoner påvirker ansatte (Darbi, 2012). Temaet for denne masteroppgaven er visjonens gjennomslagskraft som ledelses- og styringsverktøy. Problemstillingen “I hvilken grad og hvordan har visjonen gjennomslagskraft som ledelse- og styringsverktøy overfor medarbeidere i en organisasjon?”, er undersøkt gjennom en kvalitativ casestudie av SpareBank 1 Nord-Norge. I alt er det gjort semistrukturerte intervju med 10 aktører fra tre ulike organisatoriske nivå, som danner det primære datagrunnlaget for oppgaven. I tillegg er det benyttet sekundærdata i form av dokumenter fra organisasjonen for å belyse fenomenet. SNNs visjon er “For Nord-Norge!”.
Oppgavens funn viser at visjonen har en svært sterk grad av gjennomslagskraft i casebedriften, og basert på analysen av gjennomslagskraft identifiseres det et samspill av både ledelses- og styringsverktøy. Visjonen beskrives som det viktigste elementet i bedriftens strategi, og brukes aktivt av ledere på alle nivå. Dette ekstraordinære fokuset på visjonen, kombinert med at alle handlinger skal forankres i den, legger føringer for den sterke gjennomslagskraften.
Nøkkelord: visjon, ledelse, styring, signalstyrke, strategi
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: