Show simple item record

dc.contributor.advisorNilsen, Elin Anita
dc.contributor.authorLeonhardsen, Magnus
dc.contributor.authorJohansen, Simen
dc.date.accessioned2018-01-18T16:02:15Z
dc.date.available2018-01-18T16:02:15Z
dc.date.issued2017-06-01
dc.description.abstractMange organisasjoner har i dag utarbeidet sin egen visjon, en beskrivelse av en fremtidstilstand eller et overordnet mål de jobber mot (Jacobsen & Thorsvik, 2007). Forskning om visjoner har vært sentrert rundt toppledelsens utarbeidelse og bruk av den, mens det har vært relativt lite fokus rettet mot hvordan visjoner påvirker ansatte (Darbi, 2012). Temaet for denne masteroppgaven er visjonens gjennomslagskraft som ledelses- og styringsverktøy. Problemstillingen “I hvilken grad og hvordan har visjonen gjennomslagskraft som ledelse- og styringsverktøy overfor medarbeidere i en organisasjon?”, er undersøkt gjennom en kvalitativ casestudie av SpareBank 1 Nord-Norge. I alt er det gjort semistrukturerte intervju med 10 aktører fra tre ulike organisatoriske nivå, som danner det primære datagrunnlaget for oppgaven. I tillegg er det benyttet sekundærdata i form av dokumenter fra organisasjonen for å belyse fenomenet. SNNs visjon er “For Nord-Norge!”. Oppgavens funn viser at visjonen har en svært sterk grad av gjennomslagskraft i casebedriften, og basert på analysen av gjennomslagskraft identifiseres det et samspill av både ledelses- og styringsverktøy. Visjonen beskrives som det viktigste elementet i bedriftens strategi, og brukes aktivt av ledere på alle nivå. Dette ekstraordinære fokuset på visjonen, kombinert med at alle handlinger skal forankres i den, legger føringer for den sterke gjennomslagskraften. Nøkkelord: visjon, ledelse, styring, signalstyrke, strategien_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11996
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleVisjonens gjennomslagskraft. En casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)