Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Svein Otto
dc.contributor.authorSchjølberg, Kiku Ingrid
dc.date.accessioned2018-01-22T15:30:49Z
dc.date.available2018-01-22T15:30:49Z
dc.date.issued2017-06-01
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å identifisere hvilke motivasjonsfaktorer som påvirker publikum å besøke teater, eller eventuelle faktorer som påvirker beslutningen om å ikke gå på teater. Dette gjøres ved å undersøke en rekke faktorer innenfor en generelle faglig referanseramme av teorien av planlagt atferd som fokuserer på motiver som holdninger, subjektiv norm, sosiale faktorer, barrierer og kontrollfaktorer. I tillegg inkluderte jeg interesse. Disse motivasjonsfaktorene ble valgt ut på bakgrunn av tidligere studier av hva som får personer til å besøke kulturelle arrangement inklusive teater. For å utføre studien ble det valgt å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse hvor 3 gruppeintervjuer ble gjennomført. Oppgavens datainnsamling er gjort i samarbeid med Hålogaland Teater i Tromsø og er utarbeidet med utgangspunkt i deres teaterpublikum. Totalt 11 respondenter ble intervjuet av undertegnede med bruk av både åpne spørsmål og lukkede spørsmål. Studiens hovedfunn er at teaterpublikummets intensjon som motivasjonsbegrep kan styrkes eller svekkes av flere faktorer. Generell teaterinteresse var den av alle motivasjonsfaktorer som jeg identifiserte hadde størst påvirkning. Holdninger – både affektive og kognitive – om forestillingen er også av stor betydning etterfulgt av anbefalinger fra andre. Billettpris, bruk av tid og tilgjengelighet blir ansett å også påvirke motivasjonen ved å fungere som barrierer. Studien funn viser altså at det er forestillingen i seg selv som ligger til grunn når besøkende skal beslutte om de skal gå eller ikke. Andre faktorer som blant annet subjektive normer, sosial interaksjon og egenskaper om selve teatret viser seg å ha liten eller ingen betydning. Nøkkelord: #teater #publikum #intensjon #motivasjon #besøk #TPB #holdning #subjektiv norm #oppfattet atferdskontroll #barrierer #kulturen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12009
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3904
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleMotivasjonsfaktorer for å gå på teater. En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teateren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)