Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/12019Dato
2016-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sørensen, Mette-LiseSammendrag
Tema for mastergradsoppgaven er utdanningsmobile jenter fra utkanten av Nord-Norge.
Informantene i prosjektet har lavt utdannede foreldre, men har selv fullført ei profesjonsutdanning av lenger varighet. Majoriteten av informantene har utdanning innenfor eliteprofesjonene.
Barn av lavt utdannede foreldre gjør det generelt sett dårligere i skolen enn barn av høyt utdannede foreldre. Forskjellen mellom de to gruppene er fremtredende på en rekke områder i utdanningssystemet. Personer med lavt utdannede foreldre er underrepresenterte i høyere utdanning, og frafallet er også høyere blant dem. I mitt forskningsprosjekt ønsker jeg å belyse hvorfor de som har statistikken imot seg lykkes. Problemstillingen er som følgende; Hva gjør at noen nordnorske utkantjenter med lavt utdannede foreldre fullfører høyere utdanning? Undersøkelsen baserer seg på kvalitative intervjuer av ni klassereisende kvinner fra distriktet i Nord-Norge. Jeg retter søkelyset mot hva som har påvirket og motivert dem til å gjennomføre en høyere utdannelse, og hvordan de har opplevd møtet med akademia. Gjennom intervjuene kommer det frem at bygdene ser ut til å ”skyve” jentene ut av distriktet, samtidig som de "trekkes" mot det urbane. Det er for lite for dem ”å hente” i distriktet, sett i forhold til fritidstilbud og jobbmuligheter. For jentene har det vært selvsagt at de skulle ta ei utdanning. Familien, med mødrene i spissen, har fungert som pådrivere for deres utdannelsesprosjekt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: