dc.contributor.advisor | Mack Growen, Ulf | |
dc.contributor.author | Kristiansen, Øystein | |
dc.contributor.author | Karlsen, Knut Martin | |
dc.date.accessioned | 2018-01-31T08:24:11Z | |
dc.date.available | 2018-01-31T08:24:11Z | |
dc.date.issued | 2008-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne mastergradsoppgaven er utført med det formål å gjennomføre en verdivurdering av
Spitsbergen Travel AS. Oppgaven starter med utredning om bakgrunnen for problemstillingen
og problemdefinisjon. Vi presenterer Spitsbergen Travel AS, historien bak selskapet og selskapet
slik det fremstår i dag. Vi beskriver deretter den metodiske tilnærmingen og den teoretiske
referanserammen vi har valgt for å kunne svare på problemstillingen ” Hva var verdien av
Spitsbergen Travel AS ved utgangen av 2006, og i hvor stor grad påvirkes verdianslaget av
endringer i selskapets rammebetingelser?”
Vi gjennomfører en ekstern og intern analyse av selskapet for dermed å kunne si noe om hvordan
vi mener det er sannsynlig at markedet vil utvikle seg og hvor godt selskapet står rustet for å
møte utfordringene som møter dem i tiden som kommer. Vi ser på selskapenes historiske
utvikling på parametre som omsetning, kostnader samt økonomiske prestasjonsmål. Ut i fra disse
faktorene sammen med den interne og eksterne analysen har vi kommet frem til et budsjett for de
neste ni årene. Dette trendfremskrevne budsjettet sammen med selskapets historiske utvikling
danner grunnlaget for verdivurderingene vi har gjennomført for Spitsbergen Travel AS.
Ved hjelp av ulike verdivurderingsmetoder har vi kommet frem til at verdien på Spitsbergen
Travel AS ligger i området 270 MNOK. Vi har gjennomført en senarioanalyse der vi ser i hvor
stor grad dette verdianslaget påvirkes av endringer i sentrale parametre som budsjettert
omsetning, endring i kostnadene, evig vekstfaktor, selskapets egenkapitalavkastningskrav, samt
hvor stor effekt det spesielle skatteregimet på Svalbard innvirker på verdivurderingen. | en_US |
dc.format.extent | 3270112 bytes | en_US |
dc.format.mimetype | application/pdf | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/12065 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en_US |
dc.publisher | University of Tromsø | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2008 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | BED-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Verdivurdering av Spitsbergen Travel AS | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |