Barns oppfattelse av det norske barnevernet. En spørreundersøkelse blant norske 5.- og 9. klasseelever
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/12077Date
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Berger, Tonje FriborgAbstract
Formålet med studien var å undersøke hvilken oppfattelse barn har av det norske barnevernet. Et spørreskjema ble utviklet basert på intervjuer med tre saksbehandlere i barneverntjenesten. Spørreundersøkelsen ble delt ut til 204 deltakere, hvorav 141 var 5. klasseelever og 63 var 9. klasseelever. For å undersøke barns oppfattelse av barnevernet, ble deltakerne bedt om å ta stilling til 30 utsagn på en fem punkts likert-skala. Utsagnene er gruppert i fem ulike skalaer hvor målsetningen er å finne ut noe om (i) barns oppfattelse av omsorgsovertakelse, (ii) barns oppfattelse av barnevernets hjelperrolle, (iii) barns oppfattelse av foreldres holdninger til barnevernet, (iv) barns oppfattelse av barnevernet generelt og (v) barns oppfattelse av barnevernets nødvendighet. Av hele utvalget har 17 % en negativ oppfattelse av barnevernet. Resultatene indikerer at jenter har en mer positiv oppfattelse av det norske barnevernet enn gutter. Elever i 5. klasse har en mer positiv oppfattelse av barnevernet enn 9. klasseelever. Resultatene viser også at 25 % av utvalget oppfatter foreldrenes holdninger til barnevernet som negative.Barnevernets kommunikasjonsstrategier fremstiller tjenestens oppdrag. Et av målene er at alle barn skal vite at barnevernet finnes. Da resultatene indikerer at flere barn sitter med en feilaktig eller negativ oppfattelse av barnevernet er det nødvendig med informasjonsformidling om tjenesten. Dette har betydning fordi barns oppfatning av barnevernet kan påvirke hvilken innstilling barn har til samarbeid med barnevernet og om barn selv vil melde fra ved behov for hjelp fra tjenesten.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: