Den kyndige økonomisk/administrative fagutøverens helhetsforståelse
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/12125Date
2017Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
En kyndig fagutøver i økonomisk/administrative fag må evne å se sammenhenger
og helhet mellom eget og andres fagfelt. Studieplanene er bygd opp
for å ivareta bedriftsøkonomiske fag, samfunnsøkonomi, administrasjonsfag
og metodefag. Det kan imidlertid synes som om spesialisering får større
fokus i utdanningen, og at det i stor grad overlates til studenten å utvikle en
helhetsforståelse for det økonomisk/administrative fagfeltet. Arbeidet med
helhetsforståelsen må fortsette også etter at studenten har fått sitt vitnemål.
I denne artikkelen diskuterer vi den kyndige fagutøverens refleksjon i praksis
og betydningen av å se egen spesialisering i en større faglig helhet.
Description
Accepted manuscript version. Published version available in Praktisk økonomi & finans. 2017;33(1):97-112