Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/12243Åpne
Thesis (PDF)
Paper III: Steele, A. (2017). An Alternative Collaborative Supervision Practice between University-Based Teachers and School-Based Teachers. Also available in Issues in Education Research 27(3) s. 582-599. (PDF)
Dato
2018-03-08Type
Doctoral thesisDoktorgradsavhandling
Forfatter
Steele, Annfrid RosøySammendrag
Hensikten med denne avhandlingen er å utforske hvilken betydning samarbeid om veiledning kan ha for å styrke partnerskap mellom lærerutdanninger og skoler, og potensialet veiledning kan ha for forsknings- og utviklingsarbeid, FoU. Det har vært lite forskning som har dokumentert reelle samarbeid mellom det akademiske teorifeltet og praksisfeltet i lærerutdanningen. Avhandlingen har som hensikt å bidra med kunnskap på dette området. Avhandlingen er basert på en kvalitativ aksjonsforskningsstudie hvor hensikten var å utforske nye samarbeidspraksiser mellom lærerutdannere på universitet og i grunnskoler. For å belyse dette har jeg benyttet konstruktivistiske og symbolsk interaksjonistiske perspektiver. Det innebærer at jeg har vektlagt hvilken forståelse og mening aktørene selv har av forskning, og hvordan denne forståelsen utfoldes i samspill med den konteksten aktørene opptrer i. Studien er gjennomført i samarbeid med Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet, fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Avhandlingens tre artikler fokuserer på hvordan de etablerte fora for samarbeid, dialogseminarene, er med å utvikle forståelse for FoU (artikkel 1). Det fokuseres på studentenes forståelse av forskning og koherens mellom teori- og praksisutdanning (artikkel 2). Artikkel 1 og 2 har vært med å danne grunnlaget for å utforske hvordan nærmere samarbeid mellom universitetslærere og praksislærer i tilpasset veiledning på lærerstudentenes bachelorprosjekter kan være en modell for utvikling av partnerskap, og felles forståelse for aksjonslæring og FoU mellom universitet og skoler (artikkel 3). Målsetningen er å utvikle forståelse for forskning og forskningens plass i utdanningen for studentene.
Beskrivelse
The paper I and II of this thesis are not available in Munin.
Paper I: Steele, A. & Danielsen, A.G. (2014). Action Learning in Tripartite Teacher Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research & Development in Teacher Education. I Anna-Lena Østern (red.), NAFOL Year Book 2014 Once a Teacher – Always a Teacher? (s.155-173). Bergen: Fagbokforlaget.
Paper II: Steele, A. Student teachers’ Conception of Research-based knowledge and Experience of Coherence in a Teacher Education Program. (Manuscript).
Paper I: Steele, A. & Danielsen, A.G. (2014). Action Learning in Tripartite Teacher Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research & Development in Teacher Education. I Anna-Lena Østern (red.), NAFOL Year Book 2014 Once a Teacher – Always a Teacher? (s.155-173). Bergen: Fagbokforlaget.
Paper II: Steele, A. Student teachers’ Conception of Research-based knowledge and Experience of Coherence in a Teacher Education Program. (Manuscript).
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: