Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/12283Date
2017-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Bakgrunn for denne studien var vår deltagelse på forskningsprosjekt ved Universitetet i Tromsø for styrking av matematikkpraksis for lærerstudenter. Vi har også selv en sterk personlig interesse for utforskende matematikk.
I denne studien undersøkte vi et utvalg lærerstudenters affekt av matematikk og studerte om det var noen relasjon til utforskende matematikk. Vi ønsket å se hvilken affekt av matematikk lærerstudentene hadde og om det kunne relateres til utforskende matematikk. Vi undersøkte dette gjennom et strukturert intervju før og etter studentene hadde deltatt i prosjekt ved Universitetet i Tromsø hvor dem underviste matematikk etter prinsippene for utforskende matematikk. Vi undersøkte dette gjennom en induktiv tilnærming hvor vi benyttes oss av tematisk analyse og in vivio koding.
Vi har i dette forskningsarbeidet presentert fem av totalt ni lærerstudenter som deltok i prosjektet. Dette grunnet manglende kapasitet for oppgaven. Våre funn for lærerstudentene som gruppe er at det var fem svært ulike affekter av matematikk, både før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis. Mer inngående beskrivelser av hver enkelt lærerstudents affekt med hensyn til utforskende matematikk presenteres i kapittel 6. Empiri og drøfting.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: