Lærernes vurderingspraksis i matematikkfaget. En kvalitativ studie fra Nord-Troms av matematikklæreres oppfatninger av vurdering i faget
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/12284Dato
2017-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Kristiansen, SiljeSammendrag
Denne mastergradsoppgaven bygger på et konstruktivistisk verdenssyn, og er følgelig av kvalitativt preg. Jeg har gjennom åtte semistrukturerte intervjuer med matematikklærere på ungdomstrinnet ønsket å finne ut av: "Hva er matematikklærernes oppfatninger av vurdering i faget?". Et underliggende begrepsapparat utgjorde teorigrunnlaget mitt. Teorigrunnlaget og innsamlet data ble gjenstand for en tematisk analyse, som ved en delvis deduktiv tilnærming resulterte i 5 temaer jeg mener dekker lærernes oppfatninger av vurdering: matematikk er et lett fag å vurdere i; karakterer kan ha en fremmende effekt på faglig sterke elever, og motsatt effekt på svake elever; relasjoner er avgjørende for en god vurderingsprosess; feedback avhenger av elevens faglige ståsted; summativ vurdering kan brukes formativt. Resultatene fra undersøkelsen viser en nær sammenheng mellom høyt og lavt presterende elevers læringsutbytte når det kommer til vurdering i både formativ og summativ forstand. Hvorvidt en vurderingspraksis med karakter fører til økt læringsutbytte, synes lærerne å oppfatte som avhengig av elevens faglige ståsted. Det samme gjelder for tilbakemeldingene og deres nivå av ros. Det viser seg at de fem funnene kan ses i lys av hverandre, i en prosess mot det forskning omtaler som en fullverdig formativ vurderingsprosess.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [542]
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: