dc.contributor.advisor | Maugesten, Marianne | |
dc.contributor.advisor | Nordbakke, Monica | |
dc.contributor.author | Hansen, Monica Nymoen | |
dc.date.accessioned | 2018-04-10T08:26:53Z | |
dc.date.available | 2018-04-10T08:26:53Z | |
dc.date.issued | 2017-10-27 | |
dc.description.abstract | Et VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementeringsarbeidet har skolen valgt Lesson Study, og det er samarbeidslæringen gjennom dette arbeidet som er det sentrale i studien. Matematisk modellering er et annet aspekt som belyses. Dette har sammenheng med at regning som grunnleggende ferdighet har som målsetning å legge til rette for anvendelsen av matematikken ved å ta utgangspunkt i det enkeltes fags kontekster.
Den teoretiske rammen for denne studien er sosialkonstruktivistisk, og gjennom en sosialfenomenologisk tilnærming ønsker jeg å forstå de sosiale fenomenene med utgangspunkt i lærernes egne perspektiver. Det er lærergruppen som helhet jeg har forsket på. Gjennom teorien belyser jeg to hovedområder – Regning som grunnleggende ferdighet og Lesson Study.
Analysen av funnene viste at det i løpet av satsingsperioden hadde skjedd en utvikling i bevisstgjøringsprosessen omkring regning som grunnleggende ferdighet. Det var blitt en tydeligere forståelse av regning som anvendelse av matematikk i fagene. Funnene viste også at bevisstgjøringen omkring matematikkfagets ansvar og forståelsen av regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, ikke var helt forstått. I forhold til matematisk modellering, gjennom den helhetlige problemløsningsprosessen viste funnene at det ikke er alle deler av prosessen eller ferdighetsområdene som er tilstrekkelig vektlagt.
I datainnsamlingen har jeg hatt både kvalitative og kvantitative tilnærminger. Gjennom observasjon, fokusgruppeintervju, veiledningssamtaler og spørreundersøkelser har målet vært å få en dyptgående innsikt i fokusområdet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/12507 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Regning som grunnleggende ferdighet | en_US |
dc.subject | Skolebasert kompetanseutvikling | en_US |
dc.subject | Lesson Study | en_US |
dc.subject | Ungdomstrinn i utvikling | en_US |
dc.subject | Matematisk modellering | en_US |
dc.subject | Matematisk kompetanse | en_US |
dc.title | Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis.
En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet" | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |