Samarbeid mellom hjem og skole. Hva forventer egentlig foresatte, og hvordan møter skolen disse forventningene?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/12924Date
2017-05-22Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Osvoll, Mathilde SofieAbstract
Styringssignaler forteller tydelig hvordan samarbeidet mellom hjem og skole burde fungere.
Men hvilke forventninger har egentlig foresatte til dette samarbeidet, og hvordan opplever de
at det fungerer i praksis? Målsetningen med denne avhandlingen er å rette fokuset på
foresatte, og hvordan de føler at skolen møter dem. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer
har jeg undersøkt følgende problemstilling: ”Hvilke forventninger har foresatte til
samarbeidet mellom hjem og skole, og hvordan opplever de at skolen møter disse?”. For å
belyse problemstillingen er det benyttet teori og forskning som omhandler betydningen av
samarbeidet mellom hjem og skole, samt styringssignaler som beskriver hvordan det i teorien
skal gjennomføres. Jeg har intervjuet fire foresatte med barn på forskjellige skoler og
klassetrinn.
Resultatene av intervjuene, sett i lys av teorien, viser at de forventninger foresatte har til
samarbeidet med skolen i stor grad samsvarer med de føringer styringssignaler legger.
Foresattes erfaringer med samarbeidet når ikke helt opp til deres forventninger og ønsker,
men de godtar det slik det er. Man kan komme langt med en åpen dialog, og ved å se på
hverandre som likeverdige i samarbeidet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: